سئو چیست | بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو | آموزش SEO

seo

سئو چیست؟

سئو از زیر مجموعه های دیجیتال مارکتینگ که اهمیت زیادی برای فعالیت در وب و اینترنت دارد. در این مقاله هدف آشنایی با سئو و اصول اولیه آن و دلایل اینکه چرا نیاز به بهینه سازی برای موتور های جستجو داریم را با هم مرور می کنیم با من همراه باشید.


سئو یا seo چیست؟


کلمه‌ی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization بود که، به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه می‌شد. و امروزه مفهوم سئو به Search Experience Optimization تغییر یافته که برابر با بهینه سازی تجربه کاربر هنگام جستجو است. البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده همینطور از آن با تعابیری مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی یاد می‌شود.
سئو از بخش‌ها و فعالیت‌های مختلفی تشکیل شده و هدف ما از انجام این امور این است که در هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو، نمایش داده شویم و رتبه بهتری از دیگر سایت ها داشته باشیم.
شاید برایتان سئوال پیش آمده سئو از چه فعالیت هایی تشکیل شده و کدام بخش اهمیت دارد. طراحی یا کد نویسی سایت، بررسی و تدوین استراتژی محتوا، تولید محتوا و لینک سازی و… از جمله فعالیت هایی است که انجام می‌دهیم تا توسط موتورهای جستجو در زمان سرچ به کاربر نمایش داده شویم و بازدیدکننده بیشتری جذب نماییم.


کار سئو چگونه است؟


موتورهای جستجو مانند گوگل، اسک، بینگ داک داک گو و… با استفاده از ربات ها برای خزیدن صفحات در صفحات وب، رفتن از سایتی به سایت دیگر، جمع آوری اطلاعات مربوط به آن صفحات و قرار دادن آنها در فهرست صفحات ایندکس شده استفاده می کنند. و طبق جستجوی کاربر بهترین نتیجه را به صورت فهرستی از نتایج نمایش می دهد تا رضایت کاربر فراهم شود.
سپس، الگوریتم‌ها با در نظر گرفتن صدها فاکتور و سیگنال رتبه‌بندی، صفحات موجود در فهرست نتایج سرپ را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا تعیین کنند که صفحات با چه ترتیبی در نتایج جستجو برای یک کوئری نمایش داده شوند
فاکتورها و عوامل تاثیرگذار بر سئو، نزدیکی عمیقی با درک و تجربه کاربری از صفحات دارند، به بیان دیگر ربات‌های جستجو دقیقاً تخمین می‌زنند که یک وب‌سایت یا صفحه وب چقدر می‌تواند اطلاعاتی مطابق با آنچه کاربر جستجوگر به دنبال آن است را ارائه دهد.
الگوریتم های جستجو به گونه ای طراحی شده اند که صفحات مرتبط و معتبر را نشان دهند و تجربه جستجوی کارآمدی را در اختیار کاربران قرار دهند. بهینه سازی سایت و محتوای آن با در نظر گرفتن این عوامل می تواند به رتبه بندی صفحات در نتایج جستجو کمک کند.


عوامل تاثیرگذار در سئو چیست؟


• فاکتورهای مختلفی در رتبه بندی صفحات سایت و سئو تاثیر دارند. بیشتر این فاکتورها نیاز به یک بار اعمال در سایت دارند اما اغلب نیاز به تکرار و ممارست دارند. به عنوان مثال، سرعت بارگزاری سایت یک معیار مهم در سئو سایت است یکبار سرعت سایت را بهینه می کنیم، و نیازی به تکرار و فعالیت مستمر برای آن نداریم. اما فعالیت هایی مانند تولیدمحتوا و لینک سازی و… با تکرار و مداومت نتیجه می دهند.
متخصصان سئو را به سه دسته بندی تقسیم کرده اند که در ادامه به این سه دسته می پردازیم با من همراه باشید.
سئو تکنیکال سایت، (technical seo)
سئو داخلی سایت، (on page seo)
سئو خارجی سایت. (off page seo)
سئو تکنیکال همانطور که متوجه شدید، مربوط به فعالیت‌های فنی سایت است که از نظر موتورهای جستجو اهمیت ویژه‌ای دارد. فعالیت‌های مربوط به افزایش سرعت سایت یا فعالیت‌هایی که باعث درک بهتر محتوای سایت توسط ربات‌های موتور جستجو و… می‌شود. اگر سایت شما وردپرسی است افزونه‌های فراوانی برای این سایت‌ها ساخته می‌شود، که کار شما را راحتتر خواهند کرد. می‌توان قسمت زیادی از سئو تکنیکال را با چند افزونه و حتی بدون نیاز به کوچکترین دانش تخصصی انجام داد. در مقاله‌ای حتما بیشتر به سئو تکنیکال خواهیم پرداخت.
سئو داخلی که سئو پایه هم نامیده می‌شود. همه فعالیت‌هایی است که داخل سایت انجام می‌دهیم که شامل: محتوا، کدنویسی، پیاده سازی فنی، ساختار و نمای سایت می‌شود. مدیران وب سایت باید تمام تلاش خود را بکار ببرند که نتایج کار طراحی سایت و تولید محتوا برای موتورهای جستجو بهینه سازی شود. سئو داخلی به دو بخش سئو ساختار و سئو محتوا تقسیم می‌شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا